عناصر هویت برند در سالن های زیبایی 3

1- نام سالن زیبایی

انتخاب نام سالن زیبایی یکی از مهمترین اقداماتی است که مدیران سالن زیبایی در برندسازی باید به آن توجه کنند. انتخاب نام مناسب و جذاب باعث می شود که به راحتی وارد ذهن مشتریان شود و در ذهن آن ها باقی بماند، نام مناسب موجب می شود که تداعی و تصویر مرتبط با مفهوم برند را در ذهن مشتریان شکل دهد.تحقیقات نشان می دهد اگر در نام سالن زیبایی از نام صاحب یا مدیر سالن استفاده شود و یا از اسامی گل ها و اسامی لاتین، به مراتب جذاب تر و در ذهن مشتریان ماندگارترند. (بهترین نام ها، نام های یک یا دو کلمه ای هستند) ویژگی های نام خوب (کوتاه و مختصر بودن، جذاب بودن، دارای معنا و مفهوم خوب، سهولت در خواندن و نوشتن).

2- لوگوی سالن زیبایی

لوگو طرحی گرافیکی منحصربه فرد است برای نشان دادن هویت و خدمات سالن زیبایی. لوگو نماینده سالن زیبایی است و مشتریان بیشتر با سالن آشنا می شوند.

لوگوی سالن باید توسط طراحان حرفه ای طراحی شود. بهتر است در انتخاب لوگو از طرح ها و رنگ های متناسب با سالن زیبایی استفاده شود.رنگ ها از لحاظ روانشناسی تاثیرات زیادی بر روی افراد می گذارند.

در انتخاب لوگو می توان از علامت های واژه ای، علامت های فرم حرف، علامت های تصویری، علامت های انتزاعی و نشانه ها، کارکترها و شخصیت ها، آرم نوشتاری و شمایلی و تلفیقی استفاده کرد.

3- شعار تبلیغاتی

اصطلاح، شعر، یا عبارت کوتاه و مختصری است که هدف اصلی و پیام مجموعه را به راحتی به گوش مخاطب می رساند.

شعار سالن زیبایی پویاترین عنصر هویت برند سالن زیبایی است. کوتاه و مختصر باشد، متمایز از شعار رقبا، نشانه و جوهره و جایگاه پیام شما، سادگی در تلفظ و یادآوری آن، فارغ از هرگونه معنای منفی، انتقال یک احساس خوب، خلاقیت و نوآوری. تحقیقات نشان می دهد استفاده از اشعار و یا شعر نو، بسیار جذاب هستند، به خاطر داشته باشید در شعار تبلیغاتی از خودتان تعریف نکنید.

4- تایپوگرافی

تایپوگرافی عنصر اصلی یک برنامه ی هویت اثربخش در برندسازی سالن زیبایی است، که معمولا توسط طراحان و حروف چینان و تایپوگراف ها انجام می شود. سبک تایپوگرافی سالن زیبایی می تواند متمایز در برندسازی باشد. فونت طراحی شده توسط طراحان می بایست در تمامی قسمت های برند سازی مانند سربرگ و بیزینس کارت استفاده شود.

5- صدای برند

یکی از عناصر هویت برند صداست، صدا یا آهنگ، پیام های موسیقیایی هستند که توسط آهنگ سازان و موزیسین ها ساخته می شود. صدا در مشتریان باعث ایجاد یک احساس مطبوع و یادآور خاطرات است. بنابراین به طراحی صدا توجه کنید. استفاده از صدا به صورت های مختلف در سالن زیبایی، از موزیک لایت و زیبا در سالن و یا صدای خاص و جذاب فردی در hold گوشی تلفن گرفته تا صدای خاص و موزیک جذابی در تیزر تبلیغاتی شما، در جذب مشتری بسیار تاثیر گذار است.

یکی از استفاده های صدا در ساخت لوگو به صورت لوگوهای صوتی است.

6- بوی برند

درگیرکردن حس بویایی یکی از راه های تاثیرگذاری بر مشتریان است. خصوصا که در سالن های زیبایی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و بوهای متفاوت و در برخی موارد بوهای نامطبوع خاص – حاصل از مواد شیمیایی رنگ کراتین – و مواد مضری مثل تافت و اسپری که برای افراد حساس که آلرژی دارند بسیار آزار دهنده و سرطان زا است.

حتی در مواقعی خود آرایشگران دچار بیماری های ریوی و تنگی نفس می شوند. بنابراین حتما از دستگاه های تهویه مناسب استفاده کنید. برای ایجاد یک فضای مطبوع از عود خوش بو کننده و یا عطرهای سبک استفاده کنید.

تحقیقات نشان می دهد بوهایی مثل قهوه، وانیل، لیمو، نارگیل و عطر گل ها بسیار پرطرفدارند.

7- رنگ برند

رنگ به دلیل تاثیرات روانشناسی که دارد، باعث تحریک احساسات انسان می شود و بسیار مورد توجه طراحان و گرافیست هاست.

انتخاب رنگ مناسب سالن زیبایی چه در لوگو، رنگ سربرگ، بیزنس کارت، هدایای تبلیغاتی، دکوراسیون و تابلو، باید به دقت انتخاب شود. در رنگ سالن به گروه مشتریان، مقوله زیبایی و تاثیرگذاری باید توجه کرد. در انتخاب رنگ به نکات زیر توجه کنید:

  • خاص بودن
  • متمایز بودن
  • متناسب با فعالیت سالن
  • به معنا و مفهوم رنگ توجه شود.
  • آیا در تبلیغات محیطی و چاپی و اینترنتی موثر و خوب است.
  • توجه به محدوده هایی که علایم رنگ در آن ها دیده می شود مانند دنیای مد و دنیای سرگرمی

8- بسته بندی

عمل طراحی و تولید پوشش و جعبه بندی برای محصول را بسته بندی می گویند. اما بسته بندی زمانی در برندسازی سالن زیبایی مفهوم پیدا می کند که شما صاحب یک برند آرایشی و پوستی یا یک محصول باشید.

بنابراین به جز طراحی رنگ، جنس، شکل ظاهری محصول باید به جعبه، کیف، پاکت و باکس آن هم توجه کنید. علاوه براین بسته بندی در هدایای تبلیغاتی که به مشتریان در جهت تبلیغات و وفادارسازی مشتریان ارایه می شود اهمیت زیادی دارد.

9- تبلیغات

یکی از مهمترین ابزارهای ترویج در بازاریابی تبلیغات است. اگرچه امروزه بیشتر بر مقوله ی روابط عمومی تاکید می‌شود، اما همچنان تبلیغات بسیار مهم و موثر در جذب مشتریان و حفظ آنها است.

در انتخاب شیوه ی تبلیغات و رسانه ی تبلیغاتی می بایست قبل از هر اقدامی بودجه را در نظر گرفت و مرحله بعدی انتخاب بازار هدف و مخاطبی است که می خواهیم بر روی آن تاثیر بگذاریم. اما در مورد اطلاعات بیشتر در مورد تکنیک های تبلیغاتی به کتاب اصول فنون تبلیغات علی فروزفر مراجعه کنید. در این کتاب به روش ها و تکنیک های متفاوت در تبلیغات و انواع رسانه های تبلیغاتی و مزایا و فواید هر یک و بهترین شیوه ی تبلیغات برای مخاطب خاص و اصول تبلیغات اشاره می کند.

بودجه ی تبلیغاتی سالن زیبایی که معمولا در دوره ی یک ساله تخمین زده می شود بر اساس گروه‌های مخاطب یا مشتریان اختصاص داده می شود، این بودجه ممکن است در بعضی ماه ها بیشتر و در بعضی ماه ها کمتر در نظر گرفته شوند.

برای انجام امور تبلیغاتی از نظرات یک شخص یا مشاور تبلیغاتی مشاوره بگیرید، چراکه افق دید یک مشاور گسترده تر است.

در تبلیغات سالن زیبایی چه به صورت چاپی، پخشی و تلویزیونی و اینترنتی می بایست نام، لوگو، شعار تبلیغاتی و اطلاعات برند شما وجود داشته باشد.

اگر بودجه کمی برای تبلیغات درنظر دارید می توانید از روش های مقرون به صرفه و کم هزینه استفاده کنید. یکی از این روش ها داشتن صفحاتی در اپلیکیشن ها، شبکه های اجتماعی، تبلیغ در وب سایت های اینترنتی رایگان، وبلاگ، استفاده از ایمیل و ایمیل مارکتینگ است.

انواع تبلیغات بر حسب رسانه

1- تبلیغات چاپی: روزنامه، مجله، کتاب، تراکت و ژورنال

2- تبلیغات پخشی: رادیو، تلویزیون

3- تبلیغات فضای بیرون: تابلوها، اتوبوس ها، مترو، پایانه مسافربری و بنرها در سطح شهر

4- تبلیغات الکترونیکی: اینترنت و وب سایت، وبلاگ، ایمیل

5- سایر تبلیغات: شبکه های اجتماعی (فروزفر،1391: 102).

آگهی تبلیغاتی

یکی از موثرترین روش های تبلیغات ساخت آگهی تبلیغاتی یا تیزر تبلیغاتی است. امروزه افراد بدون هزینه و حتی با ابزارهای شخصی مثل موبایل اقدام به ساخت تیزر، فیلم و مصاحبه می کنند و یا به نوعی بازاریابی محتوایی انجام می دهند.

در اینترنت شغل هایی مثل بلاگر و وبلاگر را زیاد شاهد هستیم. اما برای یک برند سازی اصولی بهتر است تیزر تبلیغاتی شما توسط یک تیم حرفه ای و یک شرکت تبلیغاتی ساخته شود که اعتباری برای سالن زیبایی است.

تیزرهای تبلیغاتی ساخته شده توسط شرکت های تبلیغاتی یک چارچوب، سناریو، محتوا، تکنیک هایی در تصویربرداری، تدوین و اجرا دارند. انتخاب و ساخت تیزر بر اساس زمینه، حیطه فعالیت، سبک ها و قالب هایی است که سازندگان تیزر بر اساس نوع فعالیت پیام و هدف شما می سازند.

از میان سبک ها و قالب های زیادی که برای تیزر انتخاب می شوند سبک مستدل، سبک جدی، سبک طنز، واقعی و غلو شده را می توان نام برد. و در میان قالب ها (قالب نمایشی، طرح مساله و حل آن، سبک زندگی، سبک گویندگان و شخصیت ثابت و تاییدی و تصاویر کوتاه و داستانی مردم روایت، هجو برداری هویت بخشی، موسیقیایی و نمادگرایی) را می توان نام برد، اگر چه با قاطعیت نمی توان گفت کدام قالب و سبک صددرصد بهتر است و باعث افزایش مشتری می‌شود، اما آمارها نشان می دهد در برندسازی سالن زیبایی بیشتر از سبک احساسی، سبک طنز و از میان قالب‌ها، قالب سبک زندگی و قالب نمایشی، قالب گویندگان و قالب شخصیت ها و گروه های مرجع و قالب مردم روایت پرکاربردترین است.

یکی از بهترین سبک ها و قالب ها برای تاثیر گذاری بر روی مخاطب سبک احساسی و قالب گویندگان یا شخصیت های مرجع است. سبک احساسی، نشان دادن یک فضای رمانتیک و پر از آرامش و شیک و مدرن برای ایجاد یک احساس خوب قالب گویندگان- گفتگو با افراد مشهور و تاثیر گذار و این که این افراد از خدمات سالن استفاده می‌کنند.

برخی از مشخصه های یک آگهی برجسته و اثربخش

  • آگهی خوب باید توجه مخاطب را جلب کند.
  • در بین هزار تبلیغ به طور متمایز و اثر بخش بدرخشد.
  • باعث افزایش مشتری و فروش شود.
  • علاقه و نگرش مثبت مخاطب نسبت به محصول و یا برند را ایجاد کند.
  • یک مشکل و یا معضل را به صورت خلاقانه حل کند.
  • دارای سبک و قالب مناسب با توجه به حیطه فعالیت برند باشد.
  • پیام برند را درست انتقال دهد.
  • انتقال یک احساس خوب به طوری که در ذهن مخاطبان حک شود و تداعی کننده یک خاطره یا موضوع جذاب باشد.
  • اهداف و نگرش برند را به خوبی بیان کند و مخاطب را با برند آشنا کند.
  • غلو نکند و وعده ها و مزایای موجود در آگهی، مطابق ویژگی های واقعی محصول و یا خدمات باشد.

10- کارت ویزیت

یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی سالن زیبایی کارت ویزیت است. طراحی یک کارت ویزیت حرفه ای توسط طراحان و گرافیست باید انجام شود. در ادامه ویژگی های یک کارت ویزیت مناسب را بیان خواهیم کرد:

  • خوانا و جذاب باشد.
  • توجه مخاطبان را به خود جلب کند.
  • بر روی کارت ویزیت باید نام سالن زیبایی ، لوگو، شعار تبلیغاتی، متن کوتاهی که مختصری از نوع خدمت شماست، آدرس وب سایت، ایمیل، آدرس شبکه های اجتماعی، تلفن و آدرس گنجانده شود.
  • طراحی کارت ویزیت شما باید متمایز و منحصر به فرد باشد.
  • فونت استفاده شده همان فونتی است که بر روی تابلو و سربرگ و پاکت نامه شماست.
  • از لحاظ جنس، باید حس خوبی را به مشتری انتقال دهد، از جنس های با کیفیت استفاده کنید

11- وب سایت

در دنیای امروز هر کسب و کاری باید فضایی را در اینترنت داشته باشد. به دلیل گسترش فناوری و افزایش کاربران، پر مخاطب ترین رسانه در بین رسانه های تبلیغاتی اینترنت است.

پایین بودن هزینه تبلیغات و سهولت دسترسی یکی دیگر از دلایل پر مخاطب بودن آن است. نداشتن ایمیل، وب سایت و یا صفحه در شبکه ها ی اجتماعی به معنای این است که شما به صورت حرفه ای فعالیت نمی کنید. تمام برندهای موفق در سطح دنیا وب سایت و ایمیل و یا صفحه در شبکه های مجازی دارند.

طراحی وب سایت توسط طراحان وب سایت انجام می شود، اما رنگ برند شما و مشخصاتی نظیر نام سالن، لوگو و شعار تبلیغاتی می بایست در وب سایت وجود داشته باشد.

ویژگی های یک وب سایت خوب شامل سادگی و جذاب بودن، ترکیب صحیح رنگ ها، تعداد صفحات کمتر در جهت سفارش محصول و رزرو وقت به صورتی که مشتری سردرگم و گیج نشود.

قسمتی را برای باشگاه مشتریان و خدمات ویژه در نظر بگیرید. وب سایت شما باید به روز باشد و هر هفته و یا هر روز مطلب و تصاویر جدیدی که کمک به پر بازدید شدن وب سایت کند، داشته باشد.

خبرنامه یکی از مهمترین قسمت های یک وب سایت است. قسمت نظرات و پیشنهادات را نادیده نگیرید و از آن در جهت ارتقای امکانات و کیفیت خدمات استفاده کنید. قسمت های سرگرم کننده و جذاب مانند: تست های روانشناسی، (بازی و سرگرمی)، توصیه های زیبایی و آموزش، آلبوم نمونه کار از مواردی است که به جذابیت وب سایت کمک می کند.

یکی دیگر از روش های تبلیغاتی و جذب مشتری تهیه آلبوم های نمونه کار از کلیه خدمات سالن زیبایی، فیلم و تیزر در کامپیوتر و یا نمایش فیلم در تلویزیون است. ولی یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین روش ها تهیه آگهی تلویزیونی یا تیزر تبلیغاتی است که در رسانه ی مورد نظر می توان تبلیغ کرد

طراحی وب سایت مجموعه خود را به شرکتی بسپارید که در حوزه سئو (SEO) نیز تخصص داشته باشد و بتواند وب سایت شما را به رتبه های بالای موتورهای جستجو برساند.

12- روابط عمومی

روابط عمومی در سالن زیبایی به چرخه اطلاعات مابین سالن زیبایی با مخاطب یا مشتریان است. این اطلاعات از طریق منشی، کارکنان و مسوول یا تیم روابط عمومی یا مدیر منتقل می شود.

در روابط عمومی شما در تلاشید که یک رابطه بلندمدت، دو طرفه و تعاملی را با مشتریان ایجاد کنید و تفاوت اصلی آن با تبلیغات در این است که تبلیغات برنامه ریزی برای کوتاه مدت دارد.

در روابط عمومی برخلاف تبلیغات رابطه و یا ارتباط شما با مشتریان دو طرفه است، یعنی نظرات و پیشنهادات خود را به شما منتقل می‌کنند، بنابراین ارتباط قوی تری شکل می گیرد.

اقدامات PR یا روابط عمومی در سالن زیبایی می تواند سخنرانی در سیمنارها و کنفرانس ها و یا همکاری در امور اجتماعی از طریق رسانه ها و ابزارهای ارتباطی، شرکت در نمایشگاه ها و جشن ها باشد.

شاید یکی از مهمترین اقدامات روابط عمومی در یک سالن زیبایی برگزاری مراسم افتتاحیه و مراسم سالگرد باشد. از این دو فرصت بازاریابی می توانید با روش روابط عمومی بهره بسیار خوبی ببرید.

نتیجه گیری

لازمه موفقیت در کسب و کارهای خدماتی و زیبایی – به ویژه سالن های زیبایی- علاوه بر داشتن مهارت های لازم در این حرفه، داشتن یک مدیریت قوی و همچنین رعایت اصول برندسازی در تمامی قسمت ها است.

سالن های زیبایی که نتوانند خود را با تغییر و تحولات، نیاز و خواسته های مشتریان، تنوع در ارایه ی خدمات نسبت به رقبا، استراتژی های تبلیغاتی و همچنین استانداردهای جهانی تطبیق کنند با گذشت زمان از دور خارج خواهند شد. دنیای امروز با گذشته تفاوت های زیادی کرده و مشکل اساسی این است که دنیا عوض شده و ما عوض نشده‌ایم

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *