برندینگ و مدیریت در سالن های زیبایی

برند از جمله واژه‌های رایج در بین ادبیات مورد استفاده‌ی اهل کسب و کار است. برندینگ هم فعالیتی است که اکثر مالکان کسب و کار به دنبال انجام آن برای مجموعه تحت مدیریتشان هستند.

عباراتی چون « می‌خواهم سالن زیبایی من برند باشد»، «برای برندینگ سالن زیبایی چه کاری باید بکنم؟» «مشکل سالن زیبایی شما برندینگ آن است» «قبل از هر چیزی به برندینگ سالن زیبایی توجه کنید» و تعداد زیاد دیگری از چنین عباراتی که اشاره به برند و برندینگ و برندسازی دارند، هم به وفور در بین صحبت‌های مشاوران و مدیران سالن‌های زیبای دیده می‌شود.اما اینکه برند چیست و چه دلیل برای سرمایه گذاری روی آن است سوالات مهمی هستند که انتظار می‌رود مدیر سالن زیبایی قبل از هر اقدامی برای برندینگ مجموعه‌ی تحت مدیریت خود، پاسخ شفافی برای آن‌ها داشته باشد.

در این نوشته به تعریف ساده‌ای از برند و المان‌های تشکیل دهنده‌ی آن پرداخته شده و در ادامه کاربردهای داشتن برند قدرتمند توضیح داده می‌شود.

برند چیست؟

برند تصویری است از کسب وکار (در اینجا سالن زیبایی) که در ذهن مشتریانی که تجربه استفاده از خدمات آن کسب وکار را داشته‌اند، یا کسانی که اصلا مشتریان آن سالن نیستند، ثبت شده است.

برند را می‌توان مجموعه‌ی احساسات ناخودآگاه افراد در مورد کسب و کار نیز در نظر گرفت.

از آنجایی که برند مفهومی غیر قابل لمس است، به راحتی سایر مفاهمی مدیریت کسب وکار تعریف نمی‌شود، با این‌حال اگر بخواهیم برند را در عبارت کوتاه خلاصه کنیم،
برند عبارت است از نوع ادراک مشتری از کلیات کسب و کار.

 

تعریف برند یک پیام مشخص برای سالن‌های زیبایی دارد:
برند در ذهن مشتری شکل می‌گیرد و ممکن است با آنچه که مدیر سالن زیبایی در مورد سالن زیبایی خود ادعا می‌کند، متفاوت باشد.

برند سالن زیبایی را چه المان‌هایی تشکیل می‌دهند؟

برای اینکه بتوانیم المان‌هایی را که در کنار یکدیگر برند یک مجموعه را شکل می‌دهند، مشخص کنیم بهتر است به سراغ این سوال برویم که چه چیزهایی با برندینگ و المان‌های تشکیل دهنده‌ی برند اشتباه گرفته می‌شوند:

برند به لوگو خلاصه نمی‌شود. به عبارتی با طراحی لوگو و صرف هزینه‌ی زیاد برای آن، برند ارزشمند و قدرتمند ایجاد نمی‌شود.

برند صرفا با تعیین رنگ و انتخاب موزیک زمینه برای سالن زیبایی قدرتمند و ارشمند نمی‌شود.

برند با ادعا و شعار در پست‌هایاینستاگرام سالن زیبای قدرتمند و با ارزش نمی‌شود.

تعیین قیمت‌های بالا برای خدمات سالن زیبایی لزوما به داشتن برند با ارزش و قدرتمند منجر نمی‌شود.

برند از تک تک المان‌هایی شکل می‌گیرد که بر روی تجربه‌ی مشتری در استفاده از خدمات سالن زیبایی تاثیر می‌گذارند.

با این تعریف موارد زیر جزء المان‌های برندینگ سالن زیبایی هستند:

  • لوگوی سالن زیبایی
  • تم و یا استایل رنگ‌بندی حضور بصری سالن زیبایی در دنیای فیزیکی و دیجیتال
  • لوازم مورد استفاده در سالن زیبایی
  • فرهنگ حاکم بر سالن زیبایی
  • سیستم رزرواسیون، تغییر و یا کنسل کردن وقت مراجعه
  • نوع دیدگاه ذهنی مدیر و کارکنان سالن زیبایی نسب به مشتری
  • استراتژی حضور سالن زیبایی در دنیای دیجیتال (مانند حضور در اینستاگرام، در فضای وب و …)
  • و هر آن چه که بر روی نحوه‌ی شکل گیری تجربه مشتری در استفاده از سالن زیبایی تاثیر می‌گذارد و در لیست بالا به آن‌ها اشاره نشده است.

همانطور که مشخص است المان‌های ظاهری چون لوگو، صرفا بخش کوچکی از برندینگ سالن زیبایی را شکل می‌دهند و مهم‌ترین عوامل موثر در برندینگ سالن زیبایی فاکتورهایی هستند که در ظاهر و در نگاه اول قابل مشاهده، لمس و تشخیص نباشند.

یک پیشنهاد برای ارتقای برند سالن زیبایی

سالن زیبایی که بخشی از منابع خود را به تولید محتوا و انتشار آن در وبسایت سالن اختصاص می‌دهد، محتوای کاربردی که در حوزه‌ی زیبایی به کاربران اطلاعات مفید منتقل کرده و به آن‌ها در تصمیم‌گیریشان کمک کند، در دنیای امروز به مراتب برند قدرتمندی را نسبت به سالن زیبایی که صرفا به المانهای ظاهری چون لوگو توجه دارد، در اختیار خواهد داشت.

محتوایی که بتواند به مخاطب اطلاعات ارزشمندی منتقل کند و درگیری ذهنی در مشتری ایجاد کند، تصویر بهتری از حرفه‌ای بودن سالن زیبایی را در ذهن او شکل داده و بدین ترتیب تجربه‌ی ارتباط بین مشتری و سالن حتی قبل از مراجعه‌ی مستقیم مشتری به سالن، به شکل درستی رقم می‌خورد.

برندینگ هم چیزی نیست جز تلاش برای شکل‌گیری بهتر تجربه‌ی مشتریان در ارتباطات خود با سالن، خواه ارتباط در فضای دیجیتال، خواه ارتباط در فضای فیزیکی.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *